Wandelroute: Rondje Bierum (18 km)

Middeleeuwse Kerk van Bierum in Groningen Banketbakker en warme bakker van Bierum in Groningen Middeleeuwse kerk van Spijk in Groningen Korenmolen Ceres en het Wapen van Spijk in Groningen Boerderij, molen en kerk in Spijk, Groningen Bij de Johanneskerk in Losdorp, Groningen De Johanneskerk in Losdorp, Groningen Wandelpad langs de akkers tussen Losdorp en Godlinze, Groningen Straat op de wierde van Godlinze, Groningen Pancratiuskerk en bruggetje in Godlinze, Groningen Boerderij Allersmaheerd in Godlinze, Groningen Kerk en dorpje Holwierde in Groningen Fietspaadje tussen Godlinze en Arwerd, Groningen Middeleeuwse Mariakerk in het dorpje Krewerd, Groningen Wandelpad in Uiteinde bij Bierum in Groningen Bruggetje over het Bierumermaar in Groningen Parkje in het dorp Bierum in Groningen

Verslag van de route | vrijdag 5 maart 2021

Wierde, boerderij en bruggetje in het dorp Godlinze, Groningen

Dit is een wandelroute van 18 kilometer door het noordoostelijke van Groningen, door het rustige deel van cultuurlandschap Fivelingo. De route begint in het mooie dorpje Bierum maar kan uiteraard ook in één van de dorpjes langs de route starten zoals Spijk, Losdorp, Godlinze, Arwerd, Krewerd of Holwierde. Het grootste deel van deze route is overigens vastgelegd tijdens een wandeling tussen Delfzijl - Appingedam. Dat is echter zo'n lange route (28 kilometer) dat ik daar deze kortere variant van 18 km uit 'gesneden' heb.

Bierum is een vrij klein dorpje maar telt verschillende interessante en ook pittoreske locaties. De meest in het oogspringende locatie is de prachtige rode bakstenen Sebastiaankerk met haar opvallende steunbeer. De kerk stamt uit de 13e eeuw, de ondersteuning van een paar eeuwen later. Ga rechts en je wandelt door een leuk straatje die geflankeerd wordt door de fruitboomgaard van de Luingahof. Daar vind je een boerderijwinkel en tevens een theeschenkerij. In de warmere maanden kun je ook plaatsnemen op het terras van Banketbakkerij Olinga. De Bierumerschool aan de Hereweg - de voormalige school van het dorp - doet nu dienst als museum voor hedendaagse kunst. Bekijk de interactieve kaart en je ziet de meeste locaties wel staan.

Wandel Bierum in noordelijke richting uit en je komt na een paar kilometer al in het volgende dorp en dat is Spijk. Ook Spijk is de moeite waard want dat heeft enkele fraaie monumentale gebouwen én een beschermd dorpsgezicht. Het dorp is in een cirkel op en rondom de wierde gebouwd waar precies in het midden de middeleeuwse Andreaskerk staat. Aan de eerste ring staan meer historische gebouwen waaronder korenmolen Ceres. Volg zeker het traject zoals dat is aangegeven op de kaart, namelijk via de Spaarbankweg naar beneden en dan linksaf de Zwarteweg in want dan zie je het landelijke deel van het beschermde dorpsgezicht. Voor je zie je een fraaie boerderij met een fruitboomgaard en daarachter in volle glorie de molen en de kerk. Prachtig uitzicht. Na lang in noordwaartse richting gelopen te hebben buigen we nu af in zuidelijke richting. Dat traject leidt ons naar het dorpje Losdorp. Onderweg ga je een tunnel door onder de provinciale weg. Losdorp is ook een mooi plaatsje en dan vooral rondom de oude Johanneskerk aan de Fraeilemaweg. Bij de prachtige kerk staam wat mooie huizen en een leuk bruggetje. Vanuit Losdorp kun je een leuk onverhard pad richting Godlinze bewandelen. Dat wandelpad bevindt zich tussen de akker en het water van het Losdorpstermaar. Aan het einde van het pad neem je het trappetje omhoog en ga je rechtsaf over het fietspad naar het net al genoemde Godlinze, een pittoresk wierdedorpje. Midden op de wierde tref je de middeleeuwse Pancratiuskerk met al direct daaromheen de huizen en zelfs een fraaie boerderij. Rondom de kerk bevindt zich ook een stroompje die overgestoken kan worden door twee leuke kleine bruggetje.

Vanuit het mooie Godlinze gaat de route zuidwaarts over de Maarhuizerweg. Dat is een zeer rustig tracé met weids uitzicht over weiland en akkerland. Je steekt bij een boerderij een brug over de Godlinzermaar over en neemt al snel daarna het zeer smalle paadje naar rechts. Toen ik er liep stond er een bord met de mededeling dat je bij de nabijgelegen boerderij terecht kunt voor koffie en ijs. Het bord staat bij de splitsing. Het paadje is niet alleen smal maar je steekt ook nog drie smalle ijzeren bruggetjes over, of beter gezegd: ijzeren loopplanken met enkele reling. Het pad eindigt in het gehucht Arwerd. Ga bij de boerderij linksaf en blijf de Kloosterweg in oostelijke richting volgen. Je komt op den duur uit bij Krewerd, een klein dorpje met een fraaie kerk. Deze Mariakerk is vanwege haar fraaie interieur onderdeel van het 'Grootste Museum van Nederland' (zie de interactieve kaart voor meer info omtrent dit initiatief). Wandel Krewerd in zuidoostelijke richting uit en je volgt de weg naar Holwierde. Onderweg ga je nog een tunneltje onder de provinciale weg door. Holwierde is ook weer eigenaar van een middeleeuwse kerk. Deze Stefanuskerk stamt al uit de 11e eeuw en is daarme één van de oudere kerken in de provincie. Vanuit het dorp volg de Uiteinderweg in noordelijke richting. Dat loopt naar het gehucht Uiteinde waar alleen enkele boerderijen gesitueerd zijn. Blijf de weg volgen totdat je links een smal fiets/wandelpad ziet verschijnen. Ga dat leuke paadje en je komt bij een leuk bruggetje dat over het Bierumermaar gebouwd is. Ga daar overheen en vervolg je weg. Aan het einde van het pad steek je de weg over en ga je rechtsaf het fietspad op richting Bierum. Als je het dorpje binnenkomt ga gelijk links en volg het wandelpad door het mooie kleine parkje. Loop vervolgens langs het hertenkamp en je komt weer bij de kerk terecht.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is per fiets af te leggen als je één kleine aanpassing doet. Zie daarvoor het tweede tabblad.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Rondje Bierum (18 kilometer)

kaart wandelroute Rondje Bierum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute vanuit en naar Bierum telt ongeveer 18 kilometer. Je kunt uiteraard net zo goed in één van de andere dorpen langs de route beginnen, namelijk Spijk, Losdorp, Godlinze, Krewerd of Holwierde. Als je wilt gaan fietsen, volg dan de groene stippellijn. Vanuit Losdorp vermijd je dan namelijk het onverharde pad door het weiland en kies je gewoon de weg naar Godlinze. Opmerking nog over het tweede deel van het traject van Godlinze naar Arwerd: dat gaat over een zeer smal fietspad en je passeert onderweg drie zeer smalle bruggetjes (één kant een reling, de andere kant open). Als je dat niet ziet zitten omdat je minder mobiel bent, dan dien je een flink stuk om te rijden via Leermens en Oosterwijtwerd.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met de bus naar Bierum

Lijn 41: Appingedam - Uithuizen via Holwierde, Bierum, Spijk, Eemshaven, Roodeschool, Uithuizermeeden en Uithuizen. Op zaterdag rijdt de bus alleen tussen Appingedam en Spijk, wel via Bierum dus. Op zondag rijdt de bus NIET. Houd er wel rekening meer dat er meestal een 8-persoonsbus rijdt, op sommige tijdstippen een grotere bus. Appingedam heeft een treinstation aan de spoorlijn tussen Groningen en Delfzijl. Uithuizen heeft een treinstation tussen Groningen en Roodeschool (en soms Eemshaven).