Wandelroute: Rondje Middelstum (15 km)

Kerkstraat en de Hippolytuskerk in Middelstum, Groningen Westerwijtwerdermaar in Fraamklap, Groningen Dorpsweg naar het dorpje Westerwijtwerd, Groningen Café aan het water in Westerwijtwerd, Groningen Kerk van Westerwijtwerd aan de Westerwijtwerdermaar, Groningen Bruggetje naar de kerk van Westerwijtwerd, Groningen Kerk van Westerwijtwerd, Noord Groningen Sneeuwklokjes en krokussen in Westerwijtwerd, Noord Groningen Wandelpad in het Middelstumerbos in Middelstum, Groningen Ommetje Huizinge door het weiland in Groningen Bruggetje over de Huizingermaar bij Huizinge in Groningen Mooi huis en boerderij in Huizinge, Groningen De oude Janskerk in Huizinge, Groningen Plaats Melkema van het Groninger Landschap in Huizinge, Groningen Wandelpad door de weilanden, zicht op Plaats Melkema in Huizinge, Groningen Janskerk en het haventje in Huizinge, Groningen Borglaan naar Ewsum in Middelstum, Groningen Wandelpad en fietspad bij Borg Ewsum in Middelstum, Groningen Koetshuis en theeschenkerij van Borg Ewsum in Middelstum, Groningen Toptilsterpad bij Borg Ewsum in Middelstum, Groningen Klokkentoren en kerkhof van Toornwerd, Groningen Ossengang van Toornwerd naar Middelstum, Groningen Bruggetje en kerk van Middelstum, Groningen

Verslag van de route | zondag 21 februari 2021

Water, weiland en wandelpad bij het dorp Huizinge in Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 15 kilometer in de zuidoostelijke hoek van cultuurlandschap het Hogeland in Noord Groningen. Het start -en eindpunt is het fraaie wierdendorp Middelstum met haar beschermde dorpsgezicht. Ook Huizinge heeft een beschermd dorpsgezicht. Onderweg zul je drie prachtige middeleeuwse kerken zien en ook nog één in de verte, evenals twee 19e eeuwse korenmolens en een historisch groen borgterrein. Het is een route met leuke paadjes waaronder een behoorlijk stuk onverhard, namelijk door het weiland. Het is daarom wel aan te raden om deze route te lopen wanneer het land niet te drassig is. Het weer tijdens deze wandeling was fantastisch, een week hiervoor nog -5 en ijspret, nu 15 graden celsius en bijna t-shirtjes weer. En dat in februari. De sneeuwklokjes en krokussen schoten op bepaalde plekken gelijk in bloei. Bekijk hier het winterse Groninger landschap van een week hiervoor.

De route laat ik beginnen bij de vrij imposante Hippolytuskerk in het beschermde dorpshart van Middelstum. De kerk was niet geopend voor bezoekers, dat gebeurt pas op 1 april (zou sowieso niet geopend zijn vanwege de coronamaatregelen die nu nog van kracht waren). Voor de kerk vind je een vrij uitgebreide parkeergelegenheid maar parkeren kan ook goed op de parkeerplaats bij het borgterrein van Ewsum aan de rand van het dorp. De wandeling gaat eerst zuidwaarts door de Kerkstraat. Loop vervolgens de aansluitende Boerdamsterweg in en blijf vanaf dat punt een hele tijd rechtdoor lopen. Je wandelt het dorp uit, steekt de provinciale weg over en vervolgens steek je de brug over de Westerwijtwerdermaar over die je in het gehucht Fraamklap brengt. Dat is vooral (aan deze kant althans) een bedrijventerrein. Je loopt Fraamklap niet in maar blijft rechtdoor gaan totdat je linksaf kunt en dat is de weg naar het kleine maar mooie dorpje Westerwijtwerd. Dit dorpje heeft twee historische blikvangers, namelijk de 19e eeuwse korenmolen Zeldenrust en vooral de middeleeuwse kerk die fraai gesitueerd is langs het Westerwijtwerdermaar. Er staat ook een smal, vrij hoog, ijzeren en pittoresk bruggetje bij de kerk, een hoogiezertje. Bij de grote brug staat overigens een huiskamercafé. Mocht je tijd en zin over hebben dan kun je daar rechtsaf gaan en een heel stuk zuidelijk lopen. Dan kom je bij poldermolen de Palen. Onze route gaat echter noordwaarts, terug naar Middelstum. In de halfschaduw van de bomen in Westerwijtwerd zag ik overigens dat de sneeuwklokjes en krokussen al in bloei geschoten waren. Lente is in aankomst. Langs de kant van de weg zul je hier in de zomer ook fraaie bloemen zien staan, een kleine natuurlijke idylle aangelegd door de Vlinderstichting in samenwerking met de Bijenhoudersvereniging en vrijwilligers.

De route brengt je over de Heemweg en Tolweg (twee rustige wegen) terug naar Middelstum waar je gelijk rechtsaf gaat het Middelstummer Bos in. Daar volg je het Hamsterpad dat eerst door en daarna langs het bos gaat. Uiteindelijk kom je uit bij de Colpende, de weg richting Huizinge. Daar ga je dus rechtsaf. Op den duur zie je rechts van je een klein bordje met daarnaast de ingang tot een pad dat langs de akker loopt. Dit land is van de boer maar het traject langs de akker en later langs het weiland is vrijgegeven zodat men er kan wandelen. Het is ook duidelijk afgebakend. Eerst loop je dus langs de akker en langs de Huizingermaar, daarna steek je het houten bruggetje over en begint het traject langs het weiland. Links houdt je het dorpje Huizinge in het vizier. Je komt via een paar bochten uit bij de E L Ubbensweg en gaat daar linksaf. Je wandelt al snel het dorp in. Neem gelijk de eerste afslag zodat je het paadje naar de fraaie middeleeuwse Janskerk kunt nemen. Je kunt daar nog omheen lopen als je wilt. Huizinge is een leuk wierdedorpje waarbij een deel van het plaatsje (inclusief de kerk) op een wierde staat. Je vindt er vlakbij ook een oud schooltje en als je het dorpje in noordelijke richting uitwandelt dan kom je langs Plaats Melkema. Dat is een vrij imposante kop-hals-rompboerderij maar is door aardbevingen (Huizinge is flink getroffen) zwaar beschadigd geraakt. Het monumentale pand wordt gelukkig door Stichting het Groninger Landschap in goede staat hersteld. De restauratiewerkzaamheden waren nog bezig dus het zal nog wel even duren voordat het gereed is voor haar volgende bestemming.

Loop over de Smedemaweg langs Plaats Melkema, ga op den duur links de bocht om. Bij de volgende bocht zie je een bankje staan. Kijk links en je ziet een paaltje met daarop de beeltenis van twee voeten. Dat is het begin van het volgende pad door/langs de weilanden. Het wandelpad gaat rechts langs het water. Onderweg zie je nogmaals Plaats Melkema (links), uiteindelijk kom je uit bij de Huizingerweg. Kijk links en je ziet de Janskerk vanuit een ander perspectief, uittorende boven het haventje. Ga rechts en loop de Huizingerweg af totdat je bij de ingang tot de Borglaan komt. Je bent dan weer in Middelstum. De Borglaan leidt naar Borg Ewsum of beter gezegd: het borgterrein want de borg staat er niet meer, wel een koetshuis die oa. dienst doet als theeschenkerij. Als je bij de weg komt dan kun je rechtdoor lopen of - zoals ik deed - nog even een mooi omweggetje maken door het volgende pad verder naar het oosten te nemen. Dat geeft mooi uitzicht op het omliggende land. Op het borgterrein kun je de boomgaard, kas en tuin bekijken. Dat is gratis. Er groeide nu in februari nog niet veel en de kas was in aanbouw.

Volg het Borgpad naar het Boterdiep en je komt uit bij een houten bruggetje (hoogholtje) dat leidt naar de weg en naar korenmolen de Hoop. Je gaat echter rechstaf, in noordelijke richting over het Toptilsterpad langs het Boterdiep richting het dorp Kantens. Daar ga je echter niet heen want je gaat op den duur bij de stenen brug omhoog en steekt de weg over om de weg naar het kleine dorpje Toornwerd te bewandelen. Op de brug heb je overigens een fraai uitzicht op de kerk (en ook wel molen) van Kantens. In het kleine Toornwerd staat ook een opvallend gebouw en dat is de mooie klokkentoren. Die is gebouwd op een wierde en wordt omringd door een kerkhofje waar ook vele sneeuwklokjes bloeiden. Wandel zuidwaarts over de weg die uitkomt bij de Ossengang naar Middelstum. Die Ossengang wissel je al zeer snel in voor het Oude Kerkpad. Die leidt je via een klein ijzeren bruggetje terug naar Middelstum. De Hippolytuskerk zie je recht voor je. Kijk links en je ziet molen de Hoop. Wandel ook zeker nog even de paadjes rondom die kerk (zoals op de kaart beschreven) want die zijn ook fraai.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is niet per fiets af te leggen omdat er naar en van Huizinge onverharde trajecten door/langs het weiland tussen zitten. Echter: met een aanpassing aan de route kunt u wel gaan fietsen. Fiets dan westwaarts vanuit Westerwijtwerd over het fietspad langs de Delleweg, dan noordwaart over de E L Ubbensweg naar Huizinge en westwaarts over de Huizingerweg naar Middelstum. Ook het traject van Toornwerd naar Middelstum over het Oude Kerkepad dien je te vermijden omdat dat voor voetgangers bestemd is en eindigt met een smal steil bruggetje. Bekijk de groene stippellijnen op de kaart (volgende tabbald) om te zien waar je moet fietsen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Middelstum - Middelstum (15 kilometer)

kaart wandelroute van Middelstum naar Middelstum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute begint en eindigt in het dorpje Middelstum, gesitueerd op het Hogeland van Groningen. De route telt ongeveer 15 kilometer en gaat over rustige wegen, fiets/wandelpaden en ook een behoorlijk stuk onverhard, namelijk door de weilanden rondom het dorpje Huizinge. Daar wandel je over het land van de boer dat speciaal (althans een pad aan de rand van het weiland) is vrijgemaakt voor wandelaars. Het traject tussen de twee grote groene stippen is overigens een benadering: dat pad staat namelijk niet op het kaarttype (open street map) dat voor deze interactieve kaart gebruikt is. De ingang tot dat pad bij de Smedemaweg wordt echter wel aangegeven. Bij de bocht van die weg ziet u een bankje staan en links bevindt zich het pad in het weiland, rechts langs het water langs. Daar staat ook een paaltje met daarop een afbeelding van twee voeten. De ingang van het andere onverharde traject vanaf de Colpende wordt aangegeven met een klein bordje.

De groene stippellijnen op de kaart zijn alleen relevant als u hier wilt gaan fietsen.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Middelstum

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) tussen Middelstum en de stad Groningen.

Lijn 61: Groningen - Uithuizen via Zuidwolde, Bedum, Onderdendam, Middelstum, Kantens, Rottum en Usquert. Rijdt meestal elk half uur tussen Groningen en Middelstum. Eén keer per uur rijdt de bus dan door naar Uithuizen. Op zondag één keer per uur tussen Groningen en Middelstum, niet naar Uithuizen.