Wandelroute: Rondje Stedum (21 km)

Bartholomeüskerk in het dorp Stedum, Groningen Bartholomeüskerk in het dorp Stedum, Groningen Theeschenkerij de Vlasschuur in Stedum gedurende coronatijd, Groningen Fietspad lans het Stedumermaar in Groningen Peertil, Stedumermaar en Stedum in Groningen De Maljehornsterweg naar Hemert in Groningen Uitzicht vanaf Hemert op Stedum in Groningen Boerderijen in het gehucht Hemert in Groningen Kerk van Lellens in Groningen Uitzicht vanuit Lellens naar Loppersum in Groningen Kröddeburen, Ten Post en de Olle Widde, Groningen Uitzicht vanuit Kröddeburen op Dinghweer, Groningen De onverharde Stadsweg tussen Kröddeburen en Winneweer in Groningen Het Juisterpad naar Loppersum in Groningen Kalkbranderstil in Loppersum, Groningen Het Langerak en het bruggetje over het Westeremdermaar in Stork, Groningen Abt Emopad in Westeremden, Groningen Andreaskerk in Westeremden, Groningen Museum Helmantel en de Weem in Westeremden, Groningen Huizen op de wierde van Westeremden, Groningen Middeleeuwse kerk van Stedum in Groningen

Verslag van de route | vrijdag 26 februari 2021

Museum Helmantel in Westeremden, Noord Groningen

Dit is een wandelroute van bijna 21 kilometer door het zuidwestelijke hoekje van cultuurlandschap Fivelingo in het noordoosten van Groningen. Het start -en eindpunt is het dorp Stedum dat een treinstation heeft. U kunt de route ook met een kilometer of 7 a 8 inkorten door de wandeling in Loppersum te beëindigen waar je ook op de trein kunt stappen. Stedum is een mooi wierdedorpje met als meest opvallende gebouw de imposante middeleeuwse Bartholomeüskerk, onderdeel van het beschermde dorpsgezicht. Op de weg hierheen vanaf het treinstation zie je links op de Stationsweg ook het voormalige gemeentehuis. Vanuit de kerk wandel je in zuidelijke richting de wierde af. 'Beneden' bevindt zich Theeschenkerij de Vlasschuur die nu vanzelfsprekend (coronatijd) niet geopend was. Wel had men bij de tafel koffie en thee gestationeerd waar de wandelaar gebruik van kan maken. Dankbaarheid hiervoor kun je tonen bij het donatiepotje. Een leuk initiatief, de koffie was prima.

De route gaat in zuidelijke richting langs het haventje. Dat is een langgerekt fiets/wandelpad langs het Stedumermaar met rechts uitzicht over het weiland. Aan het einde van het rechte lange stuk kom je bij een leuk bruggetje, de Peertil. Daarna volg je het pad in oostelijke richting waarbij je nu langs het Westerwijtwerdermaar wandelt. Niet lang hierna volgt een houten bruggetje waarbij je nogmaals hetzelfde kanaal oversteekt. Volg het pad in noordelijke richting en daarna in oostelijke. Het fiets/wandelpad gaat over in een rustig weggetje. Op den duur kun je rechtsaf richting Ten Boer of linksaf naar Hemert en dat laatste is wat je doet. Hemert is een gehucht bestaande uit verschillende boerderijen. De meest in het oog springende van die boerderijen is de monumentale omgrachtte Dinghweer. Die kun je nu nog niet zien omdat deze een eind ten noorden van de andere boerderijen staat. Het mooie pand zul je straks langs het traject tussen Lellens en Kröddeburen goed in de verte zien staan.

Loop over de weg door en voorbij Hemert en je komt daarna al vrij snel in het volgende plaatsje en dat is Lellens. Dat is echt een klein dorpje maar bezit wel een beschermd dorpsgezicht met als grote blikvanger het fraaie 17e eeuwse kerkje. Kies het paadje dat naar de kerk loopt en ga daarna linksaf het dorpje uit. Vanaf dit paadje kun je de Kerk van Lellens ook goed vanaf een andere kant bekijken. Prachtige setting. Volg de weg in zuidelijke richting en ga aan het einde van de weg links. Je loopt dan het plaatsje Kröddeburen in dat bij het dorpje Ten Post hoort. Rechts zie je de Olle Widde, de witte korenmolen van Ten Post. De route gaat er niet langs maar je zou er even kunnen kijken. Hier in Kröddeburen volg je de Stadsweg en die verandert net ten noorden van het plaatsje in een onverharde weg. Deze kronkelende modder -en grasweg volgt ongeveer twee kilometer lang de oever van de voormalige rivier de Fivel. Deze Stadsweg bestaat al eeuwen lang en vormde de link tussen de stad Groningen het Duitse Emden (Oost-Friesland). 'Zo oud als de Stadsweg' (zo old as Stadsweg) is ook een Gronings gezegde. Onderweg kom je ook langs een overduidelijk voormalig borgterrein. De ingang is duidelijk zichtbaar, evenals de gracht. Hier stond vroeger de Borg Tammingahuizen die vermoedelijk aan het einde van de 18e eeuw gesloopt werd. Dit borgterrein is door Staatsbosbeheer in 1995 hersteld nadat het in de tijden daarna ook als boerenland gebruikt is. Gezien de ondergrond is het dus handig om deze route te wandelen als het niet te nat is.

De Stadsweg eindigt bij de Delleweg vlakbij Winneweer. Ga gelijk links en volg de weg een relatief klein eindje. Je vindt op den duur rechts de ingang tot een fietspad. Dat was vroeger een schelpenpaadje, nu een breed betonnen pad. Dat is het Juisterpad naar Loppersum. De oude Petrus en Pauluskerk van Loppersum houd je bijna voortdurend in het vizier. Het wierdedorp Loppersum is de grootste plaats aan deze route en als je wilt kun je hier de wandeling afbreken en de trein pakken, eventueel terug naar Stedum. Het dorp biedt dus een prachtige kerk bovenop de wierde, een winkelstraatje, een monumentaal hotel en als je de route Loppersum weer uit volgt dan kom je ook langs korenmolen de Stormvogel. Om de route naar Westeremden te volgen moet je dus langs de molen naar het uiterste noordwesten van het dorp wandelen. Daar volgt een stukje veldweg over de spoorwegovergang en daarna kun je nog even kiezen om onverhard te wandelen of het fietspad te kiezen. Het korte stukje veldweg is voor de fietser overigens geen beletsel.

Je volgt het Storksterpad en bij de t-splitsing ga je linksaf het pad genaamd Langerak in. Dat gaat langs de boerderij en over een bruggetje over het Westeremdermaar. Dit is een leuk landelijk traject. Uiteindelijk kom je uit bij het kleine haventje van Westeremden, een pittoresk wierdedorpje met een beschermd dorpsgezicht. Loop het dorpje in en volg het Abt Emopad de wierde op. Voor je zie je de prachtige middeleeuwse Andreaskerk met daar tegenover de pastorieboerderij. Deze 'weem' doet oa. dienst als Museum Helmantel, één van 's lands beste en meest bekende fijnschilders. Dit museum is niet het hele jaar geopend, alleen in de minder koude maanden. Het was coronatijd dus ik had er sowieso niet ingekund. Maak zeker nog even een rondje langs en over de wierde want het is een mooi voorbeeld van een Gronings wierdedorpje. Het laatste stuk (km of 4 a 5) is het minst aantrekkelijke. Dat is één langgerekt traject over de weg naar Stedum, het eindpunt. Onderweg steek je de provinciale weg nog over.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is met één aanpassing per fiets af te leggen. Het onverharde deel van de Stadsweg vanuit Kröddeburen is namelijk niet te gebruiken als fietser. Bekijk het volgende tabblad voor de twee alternatieve routes.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Stedum - Stedum (21 kilometer)

kaart wandelroute van Stedum naar Stedum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute begint en eindigt in het mooie dorp Stedum (Groningen) en gaat via de dorpjes Lellens, Kröddeburen (bij Ten Post), Loppersum en Westeremden. De route gaat over fiets/wandelpaden, rustige wegen en ook een paar kilometer onverhard. De route is ook in te korten met ongeveer 7 kilometer door in Loppersum te stoppen en daar op de trein te pakken.

Als je deze route wilt fietsen dan moet je het onverharde deel van de Stadsweg bij Kröddeburen vermijden. Op de kaart zie je twee mogelijke alternatieven voor op de fiets. De oostelijke variant gaat een stuk over het fietspad langs de provinciale weg.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer reizen

Trein: het dorp Stedum is prima per trein te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Delfzijl. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam, Delfzijl West, Delfzijl. Aangezien Loppersum dus ook een treinstation heeft kun je eventueel ook de route daar na 13,5 kilometer beeindigen en daar op de trein stappen.

Bus: u kunt ook per bus afreizen naar Ten Post en daar de route beginnen. Ten Post ligt namelijk tegen Kröddeburen aan. Daarvoor kunt u buslijn 6 gebruiken die elk half uur rijdt tussen de stad Groningen en Delfzijl. Op zondag rijdt de bus één keer per uur. De bus stopt bijvoorbeeld ook in Appingedam en Ten Boer.