Wandelroute: Warffum - Baflo (16 km)

Mooi straatje in het dorp Warffum, Groningen Bruggetje en huisje bij schutsluis 't verloat in Warffum, Groningen Langs de weg tussen Warffum en Den Andel, Groningen Wandelpad door natuurgebied Oude Weer in Den Andel, Groningen Natuurgebied Oude Weer in Den Andel, Groningen Trekkers en akkers bij Den Andel, Groningen Vogels in natuurgebied Oude Weer in Den Andel, Groningen Straatje in het dorp Den Andel, Groningen Korenmolen van het dorpje Den Andel, Groningen Startpunt Andelster Ommetje in Den Andel, Groningen Bloemrijke akkerranden in Den Andel, Groningen Onverhard wandelpad naar Westernieland, Groningen Boerderij in Westernieland, Groningen Maisvelden bij Saaxumhuizen, Groningen Kerk van Saaxumhuizen, Groningen Boerderij in Saaxumhuizen, Groningen Weg van Saaxumhuizen naar Lutke Saaxum, Groningen Uitzicht van Lutke Saaxum op Eenrum, Groningen Mooi straatje in het dorp Baflo, Groningen

Verslag van de route | dinsdag 28 september 2021

Wandelpad langs de akker in Westernieland Groningen

Dit is een wandelroute van 16 kilometer over het Hogeland van Groningen. Het startpunt is het dorp Warffum en het eindpunt het dorp Baflo. Beide plaatsen hebben een treinstation aan dezelfde spoorlijn dus je kunt na afloop in een minuut of 5 weer terug naar het startpunt reizen. In Warffum kun je voordat je aan de wandeling begint ook nog een prachtige historische attractie bezichtigen en dat is het Openluchtmuseum het Hoogeland waar je kunt zien hoe men in de 19e en begin 20e eeuw leefde in deze regio. Het openluchtmuseum staat op de dorpswierde, de qua omvang grootste wierde van Groningen. Op een steenworp afstand zie je ook de middeleeuwse Sebastiaankerk die al gebouwd is in de 11e of 12e eeuw. De route: wandel de wierde af richting het noordwesten. Afgezien van een zeer korte links-rechts combinatie tussendoor is het een stuk rechtdoor waarbij je onderweg ook de grote weg oversteekt. Na die grote weg volgt een smal paadje. Aan het einde van dat smalle Melkerspad ga je linksaf nog een smal paadje in waarbij je een leuk klein bruggetje oversteekt en een pittoresk huisje passeert. Dit is bij de schutsluis genaamd 't Verloat. Vanaf dat punt wandel je in westelijke richting het dorp uit. Dat kan via de op de kaart aangegeven route of buitenom over het Witrokkenpad. Vanaf dat moment loop je enkele kilometers over een relatief rustige weg richting de aardappelpoederfabriek van Rixona (Aviko) pal buiten Den Andel.

Vóór die fabriek ga je echter rechtsaf via een onverhard pad noordwaarts. Dat komt door een klein stukje bos en eindigt bij een weggetje. Ga daar weer rechts en je kijkt uit op een weids stukje platteland met akkers en daarachter de voormalige zeedijk. Ga al snel weer links en je wandel het natuurgebied de Oude Weer binnen. Dat bestaat uit onverharde wandelpaden, een stukje dijk, een stukje bos een een waterpartij waar tal van vogels te zien zijn. Aan het einde van het natuurgebied tref je een vogelkijkhut waar je de vogels in het water kunt spotten. De Oude Weer was tot ongeveer 1200 een getijdengeul en daarna een afwatersloot. Vanuit de kijkhut heb je uitzicht op het water waar al tal van soorten gespot zijn zoals de geoorde fuut, de kluut, de bosrietzanger en de ijsvogel. Het gebied wordt beheerd door de natuurwerkgroep samen met Staatsbosbeheer.

Wandel het natuurgebiedje uit en je komt in het dorp Den Andel terecht. Ga daar rechts en je komt door een leuke straat en vervolgens de korenmolen de Jonge Hendrik. Daarachter bevindt zich de ingang tot het volgende onverharde traject en dat loopt langs de akkers. In deze periode kun je niet alleen niet genieten van het weidse uitzicht maar ook van de bloemrijke akkerranden langs de velden. Of deze gehandhaaft blijven in volgende jaren weet ik niet, je ziet het vanzelf. Op den duur kom je bij een splitsing. Je kunt daar rechtdoor lopen naar de voormalige zeedijk waarbij je uitzicht hebt op de Noordpolder maar je gaat linksaf. Dat pad loopt half om de boerderij heen en daarna links in één rechte lijn naar het dorpje Westernieland. Het pad bevindt zich rechts van de sloot, dus links van de akker. Deze route gaat het dorpje overigens niet in. Dat natuurlijk wel, bijvoorbeeld om een pitstop te maken bij hotel de Oude Smidse (mits het café gedeelte geopend is uiteraard) of het mooie gele middeleeuwse kerkje te bekijken. Hoe dan ook, de route gaat zuidwaarts naar Saaxumhuizen.

Dat traject komt door het agrarische gehucht Hiddingezijl waarbij je in elke richting mooi uitzicht hebt over velden met koeien en akkerland. Tijdens deze wandeling stonden er veel koeien in de wei en was er een zeer uitgestrekt maisveld te zien. Tot nu toe heb je vooral in het open veld (of weg) gelopen, vanaf Saaxumhuizen kom je veelal onder bomen te lopen. Het vrij pittoreske Saaxumhuizen is een zeer klein dorpje met een vrij grote kerk en daarom wat huizen en boerderijen. Behalve de doorgaande weg zie je nog een klein doodlopend straatje. Na de kerk ga je rechtsaf en volg je enkele kilometers lang de weg. Die lommerrijke weg biedt in beide kanten uitzicht, rechts op het dorp Eenrum waar de kerk en korenmolen in de verte goed zichtbaar zijn. Je komt uit bij het agrarische gehucht Lutke Saaxum, gesitueerd op een wierde. Daar ga je linksaf en wandel je over het fietspad naar Baflo toe, het eindpunt van de route. In Baflo kun je als je wilt nog een mooie middeleeuwse kerk van buiten bekijken. Baflo is net als beginpunt Warffum een wierdedorp dus je merkt duidelijk dat je omhoog loopt in het centrum. Loop naar het treinstation om terug te keren naar Warffum. Bij het treinstation kun je ook een hapje en een drankje doen bij eetcafé De Hoek .

Nat weer? Er zitten twee relatief lange onverharde trajecten in de route, namelijk door het natuurgebied de Oude Weer en langs de akkers tussen Den Andel en Westernieland. Als het land zeer nat is dan zijn die trajecten dus geen aanrader. Je zou ipv daarvan kunnen denken aan een iets andere variant, een wandelroute die 100% verhard is. Die route vertoont grote gelijkenis met deze. Kijk hier:

Warffum - Baflo = 16 km

Fietsen? Deze route is per fiets af te leggen maar dan dien je de onverharde trajecten in en rondom Den Andel uiteraard wel achterwege te laten. In dat geval fietst je gewoon vanuit Warffum, door Den Andel naar Westernieland.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Warffum - Baflo (16 kilometer)

kaart wandelroute van Warffum naar Baflo in Groningen, Nederland

Deze wandelroute tussen de dorpen Warffum en Baflo (Groningen) telt ongeveer 16 kilometer. De route gaat over rustige wegen, onverharde wandelpaden langs akkers door een natuurgebiedje en in de dorpen over trottoirs.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Warffum en Baflo

Trein: de dorpen Baflo en Warffum zijn prima per trein te bereiken. Ze liggen beiden aan dezelfde spoorlijn, namelijk die tussen de stad Groningen en Roodeschool. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar bijvoorbeeld de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven.

Met de bus naar Baflo, Den Andel en Westernieland

Er rijden ook bussen van Qbuzz (lijn 68) tussen Winsum en Hornhuizen en die stopt onder andere in Baflo, Den Andel en Westernieland, plaatsen die aan de route liggen.