Wandelroute: Rondje Warffum (7 km)

Molen en huisjes in het Openluchtmuseum Hoogeland in Warffum, Groningen Straatjes en wegwijzers in het Openluchtmuseum Hoogeland in Warffum, Groningen Sebastiaankerk in Warffum, Groningen Wandel -en fietspad in Warffum, Groningen Fietspad naar Westervalge, Warffum Bruggetje en huis over de Warffumermaar in Warffum, Groningen Breedenborg in Breede vlakbij Warffum in Groningen Fraaie cottage in Breede vlakbij Warffum in Groningen Fietspad van Breede naar Warffum in Groningen Middeleeuwse kerk van Breede vlakbij Warffum in Groningen Fietspad van Breede naar Warffum in Groningen Warffumer Bos in Warffum, Groningen Langs de Warffumermaar in Warffum, Groningen De haven van Warffum in Groningen Museum en Spijslokaal in Warffum, Groningen

Verslag van de route | dinsdag 9 juni 2020

Pad naar Openluchtmuseum het Hoogeland in Warffum

Dit is een wandelroute van 7 kilometer over het Hogeland van Groningen met als start -en eindpunt het dorp Warffum. De route begint bij het openluchtmuseum maar kan even verderop uiteraard ook begonnen worden bij het treinstation in het geval je van elders komt en met het openbaar vervoer reist. Openluchtmuseum Het Hoogeland is zonder twijfel één van de meest pittoreske locaties in de provincie Groningen. Het is een compact museum op de wierde van Warffum en heeft prachtige 19e en begin 20e eeuwse huisjes, winkeltjes en bijvoorbeeld ook een oud klaslokaal en een molen. Het café-restaurant dat onderdeel uitmaakt van het geheel is het Spijslokaal en dat is ook los te bezoeken. Het heeft een eigen ingang en bevindt zich aan een smal schilderachtig straatje. Dit deel van het dorp dat op de wierde gesitueerd is (plus het havengebied), heeft de status een beschermd dorpsgezicht. Je ziet er meerdere mooie huizen en bijvoorbeeld ook de middeleeuwse Sebastiaankerk.

Als je voor de ingang van het Openluchtmuseum Het Hoogeland staat, sla dan rechtsaf, een heel klein stukje links en dan gelijk weer rechts het Zijlsterpad in. Dat fiets/wandelpad wordt aangegeven. Via het smalle paadje loop je langs wat huisjes en loop je door een groen stukje Warffum, langs velden waar paarden staan te grazen. Het pad leidt naar de hoofdweg (de drukkere autoweg) in het dorp. Als je daar arriveert, sla linksaf en uiteindelijk rechtsaf het Melkerspad in. Dat is een zeer smal paadje dat tussen de huizen door gaat (pas ná het Chinees-Indisch restaurant en de pomp). Je wandelt vervolgens langs velden en komt bij enkele huizen aan. Daar sla je linksaf en steek je een klein bruggetje over dat geflankeerd wordt door een zeer pittoresk huisje. Dit is bij de kleine schutsluis 't verloat. Daar ga je vervolgens naar rechts en weer gelijk links en zo wandel je over het Witrokkenpad langs de noordkant van Warffum. Links van je zie je een klein bos, rechts heb je de uitzichten over de uitgestrekte akkers.

Aan het einde van het fiets/wandelpad sla je eerst nog weer linksaf het dorp in en als je bij de provinciale weg aankomt steek je over en sla je rechtsaf en loop je naar het zeer kleine dorpje Breede. Het meest in het oog springende gebouw is de prachtige Breedenborg. Dat is niet te bezichtigen. Verder zijn er verschillende leuke huisjes te zien en als je linksaf slaat (langs de camping) dan vind je aan je rechterzijde ook een wit middeleeuwse kerkje. Het rustige weggetje komt later nog langs een paar huizen en daarna gaat het over in een smal fietspad. Vanaf hier wandel je langs uitgestrekte velden en later langs en door het Warffumer Bos. Ik volgde het fietspad door het bos maar je kunt ook onverharde wandelpad volgen als je wilt. Veel langer zal de route er niet van worden want het terrein is relatief beperkt. Uiteindelijk kom je bij een spoorwegovergang uit maar sla je daar vlak vóór linksaf het dorp in. Via een bruggetje en het haventje van Warffum ben je weer terug.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is ook helemaal per fiets af te leggen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Warffum - Warffum (7 kilometer)

kaart wandelroute van Warffum naar Warffum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Warffum (Groningen) via het plaatsje Breede en het Warffumerbos telt ongeveer 7 kilometer. De route gaat over fiets/wandelpaden en een stukje weg.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Warffum

Trein: het dorp Warffum is prima per openbaar vervoer te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Roodeschool. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar bijvoorbeeld de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven.

Bekijk dienstregelingen: NS (ook voor Arriva diensten)