Wandelroute: Rondje Wehe-den Hoorn (15 km)

Straat in het dorp Wehe-den Hoorn, de Marne Van Starkenborgpad in Wehe-den Hoorn, de Marne Boerderij in Grijssloot bij de Hoornse Vaart in Groningen Akkers en opkomende zon bij Kloosterburen in Groningen Uilenesterpad tussen Leens en Kloosterburen in Groningen Bruggetje over de Uilenestermaar bij Kloosterburen in Groningen Pad langs de Uilenestermaar naar Kruisweg in Groningen Toren van Hornhuizen in de Marne, Groningen Cottages in het dorpje Kruisweg in de Marne, Groningen Wandelpad in het dorpje Hornhuizen, Groningen Wandelpad langs het dorpje Hornhuizen, Groningen De gele toren van de kerk van Hornhuizen, Groningen Boerderij en dijk op het platteland bij Hornhuizen, de Marne Nicolaaskerk in Kloosterburen in Groningen Sint-Willibrorduskerk in Kloosterburen in Groningen Akkers langs de Schapenweg bij Leens, Groningen Winter op Landgoed Verhildersum in Leens, Groningen Schathoes en wandelpad op Landgoed Verhildersum in Leens, Groningen Boerderij aan de Borgweersterweg in Wehe-den Hoorn, de Marne

Verslag van de route | donderdag 14 januari 2021

Kerk en toren van Hornhuizen in De Marne, Groningen

Dit is een wandelroute van 15 kilometer in De Marne, het noordwestelijke platteland van Groningen. Deze route gaat over wegen en paden waar je ruimschoots kunt genieten van weidse uitzichten over weilanden en met name akkers. Het startpunt is het dorp Wehe-den Hoorn maar dat kan natuurlijk net zo goed één van de andere plaatsen langs de route zijn. U kunt per bus naar Wehe en Leens, en ook nog naar Kloosterburen en Hornhuizen. Als u met de auto bent dan is Landgoed Verhildersum in Leens waarschijnlijk het meest voor de hand liggende startpunt vanwege de parkeergelegenheid. U kunt dan het historische landgoed eventueel ook bezichtigen.

Ik begon mijn route bij de cafetaria van Wehe-den Hoorn die vanwege de lockdown (coronatijd) uiteraard niet geopend was. Loop daar noordwaarts en sla op den duur het bospaadje links in. Aan het eind daarvan sla je rechtsaf en kom je op het Van Starkenborgpad dat naar een ander stukje bos leidt. Je gaat het bos echter niet in maar slaat daar links af. Het rustige weggetje gaat over in een wandel/fietspad. Dat Raijlandsepad leidt naar een buurtschap genaamd Grijssloot dat bestaat uit verschillende boerderijen langs de Hoornse Vaart en verder. Onderweg steek je ook een houten bruggetje over dat water over. Volg het pad en daarna het rustige weggetje en zie rechts van je het uitzicht op Kloosterburen, het dorp waar je pas later door komt. Blijf de weg volgen totdat je rechts een fietspad op kunt, het Uilenesterpad, geflankeerd door een sloot, wederom uitzicht biedend op Kloosterburen. Steek het houten bruggetje over, sla links af en volg het pad langs de Uilenestermaar naar het dorpje Kruisweg. In dat dorpje ga je al snel het wandelpad links op. Let op het uitzicht richting het nabij gelegen Hornhuizen waar de gele lantaarn op de toren boven het landschap uitsteekt. Dit is ook altijd een landmerk geweest vanwege haar verhoogde positie in dit vlakke landschap. Het pad leidt naar de weg toe en daar ga je links af. Zo verlaat je Kruisweg en wandel je direct Hornhuizen binnen. Kies gelijk het wandelpad links tussen de huizen. Dat loopt achter de hoofdweg door het dorpje heen en biedt links weer prachtig uitzicht op uitgestrekt akkerland. Aan het einde van het paadje kom je bij de mooie 19e eeuwse kerk uit waar de gele klokkentoren zeer in het oog springt. Schuin tegenover staat het witte gebouw van Wongema, een dorpscafé en tevens herberg waar groepen mensen kunnen vergaderen en zelfs overnachten.

In Hornhuizen kun je in noordelijke richting het dorp een klein stukje uitlopen om te genieten van een weids uitzicht richting de dijk en de omliggende landerijen. Dit dorp is het meest noordwestelijke punt van de wandelroute en vanaf hier gaat de tocht eerst weer terug naar Kruisweg. Dat kan via de Tammingestraat (hoofdweg) of nog een stukje achter de huizen langs zoals op de kaart te zien is. In Kruisweg is er ook weer de mogelijkheid het pad door een klein stukje bos te kiezen. Blijf in oostelijke richting lopen totdat je in het dorp Kloosterburen bent, een plaats met een restaurant en twee 19e eeuwse kerken. De hervormde Nicolaaskerk is van oorsprong 13e eeuws maar die is later herbouwd. Op een steenworp afstand staat de katholieke Sint-Willibrorduskerk met pal daarachter de Cloostertuin waar nu in januari uiteraard niet veel te zien is.

Vanuit Kloosterburen gaat de wandeling een heel eind in zuidelijke richting. Eerst via de Munnikeweg die op den duur van een rustig weggetje verandert in een fietspad. Dan kom je bij het houten bruggetje dat je eerder op de route al overstak. Steek het nu nog eens over en ga aan het einde van het pad rechtsaf. Je loopt dan over nog weer een rustige weg en dat is de Grijssloot, inderdaad dezelfde weg waar je eerder ook vlakbij langs kwam. Je passeert een boerderij en vlak voor de volgende boerderij neem je de linker afslag. Dat is de Schapenweg die je naar het dorp Leens leidt. Let weer op de weidse uitzichten over de akkers en later velden met grazende schapen (althans deze dag). Je eindigt bij de provinciale weg maar die hoef je niet over te steken want links vind je een kleine tunnel. Aan het einde kun je rechts het dorp Leens in of links naar Landgoed Verhildersum. De route gaat via het landgoed dat je normaal gesproken natuurlijk kunt bezichtigen want het is een bezoekersattractie met daarop oa. een historische borg, een formele tuin en een museumboerderij. Het landgoed rondom de borg (en dan bedoel ik de paden rondom de buitenste gracht) is gewoon vrij te bewandelen. Aangezien ik tijdens de lockdown (coronamaatregelen) deze route liep was zowel de borg als het café-restaurant (het Schathoes) gesloten. Volg het wandel -en fietspad oostwaarts over het landgoed en voordat je bij de museumboerderij bent ga je links het Ede Staal pad op. Dat wandelpad is vernoemd naar de beroemdste Groningse zanger die de provincie rijk was en leidt naar de parkeerplaats bij de provinciale weg. Als je die provinciale weg vervolgens oversteekt dan wandel je Wehe-den Hoorn binnen en is het eindpunt daar.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is grotendeels per fiets af te leggen. De uitzonderingen zijn de wandelpaadjes langs de dorpskernen van Hornhuizen en Kruisweg, en het stukje door het bos in Wehe-den Hoorn. In Wehe kiest u als alternatief dan gewoon het van Starkenborgpad waar gefietst mag worden en in de andere dorpen de hoofdweg door die dorpen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Rondje Wehe-den Hoorn (15 kilometer)

kaart wandelroute vanuit Wehe-den Hoorn door de Marne in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Wehe-den Hoorn (Groningen) via streekje Grijssloot en de dorpen Kruisweg, Hornhuizen, Kloosterburen en Leens. Het traject telt ongeveer 15 kilometer. De route gaat over fietspaden, wandelpaden en rustige wegen. Je wandelt ook een stukje over het landgoed van Verhildersum dat normaliter uiteraard ook bezocht kan worden.

Op de kaart (groene stippellijntje) zie je ook een alternatieve route en die is van belang als je deze route wilt fietsen ipv wandelen. Je kunt natuurlijk via de hoofdweg door Hornhuizen en Kruisweg naar Kloosterburen fietsen maar je zou ook de Dijksterweg langs enkele boerderijen kunnen kiezen en vervolgens ter hoogte van Kloosterburen weer zuidwaarts kunnen rijden. Dan fiets je vlakbij de dijk. Niet de zeedijk overigens want die ligt nog verder noordelijk.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Wehe-den Hoorn

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) tussen Wehe-den Hoorn en de stad Groningen. Die bus stopt ook bij Landgoed Verhildersum en even verderop in het centrum van Leens. Verhildersum heeft ook ruime parkeergelegenheid dus als u met de auto komt dan is dat waarschijnlijk de meest logische plek om deze wandeling te starten. Het is ook mogelijk om vanuit Winsum per bus naar Kloosterburen en Hornhuizen te reizen. Die bus is wel kleiner en rijdt minder frequent. Winsum heeft een directe spoorverbinding met Groningen.

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via (oa.) Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Hoorn, Leens en Ulrum. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.

Lijn 68: Winsum - Hornhuizen - Winsum. Tot Hornhuizen via (oa.) Baflo, Westernieland, Pieterburen en Kloosterburen. Vanaf Hornhuizen terug via Leens, Wehe-den Hoorn en Mensingeweer. Lijn 68 vertrekt één keer per uur vanuit Winsum maar dat is of via Pieterburen naar Hornhuizen of via Leens. De diensten 's ochtends gaan via Leens en de middagdiensten via Pieterburen. Kijk dus goed naar de dienstregeling. Soms met grotere bussen, soms met 8 persoonsbusjes.