Wandelroute: Rondje Winsum 3 (16,5 km)

Jenever Brug in Winsum, Groningen De Boog in Winsum, Groningen Weg tussen Winsum en Schilligeham, Groningen Reitdiepgebied bij Winsum, Groningen Fietspad tussen Winsum en Schaphalsterzijl, Groningen Bevroren Akkers, velden en dijken bij Schapehals in het Reitdiepbied van Groningen Fietser in het Reitdiepbied van Groningen Huis in Schaphalsterzijl van Groningen Huis en paard in Groot Maarslag in Groningen Lijkenlaatje in Groot Maarslag, Groningen Boerderij in Klein Maarslag in Groningen Veldweg van Klein Maarslag naar Bos Abelstolk in Groningen Molen van Mensingeweer in de winter, Groningen Schapen in het Groninger Reitdiepgebied, Groningen Enne Jans Heer in Maarhuizen, winter in Noord Groningen De nieuwe Maarhuistertil, bruggetje in Groningen Boerderij en b&b vlakbij Winsum in Groningen Boerderij, camping en hotel in Winsum, Groningen Kerstbomen in de Westerstraat, Winsum

Verslag van de route | woensdag 22 december 2021

Wandelpad in Maarhuizen, Groningen

Dit is een wandelroute van 16,5 kilometer door voornamelijk het Reitdiepgebied in Groningen en deels over het Hogeland (in en rondom Klein Maarslag en Mensingeweer). Het start -en eindpunt is het dorp Winsum dat ook een treinstation heeft. In het dorp zijn allerlei faciliteiten in de vorm van winkels en horeca. Het eerste deel van de wandelroute volgt het Pieterpad tot aan het gehucht Schillegeham dat bestaat uit enkele boerderijen. Waar het Pieterpad vanaf dat punt linksaf gaat naar Garnwerd gaan wij rechtsaf over het pad naar het gehucht Schaphalsterzijl. Dat loopt voornamelijk langs het Winsumerdiep. Zoals je op de foto's kunt zien was dit een koude winterdag met voornamelijk een flauw zonnetje met soms iets meer zon. Het landschap was goed bevroren dus prachtig wit door de rijp die de velden bedekte.

Het pad loopt voornamelijk langs het water waarbij je onderweg nog een fraaie witte boerderij aan de overkant van het Winsumerdiep ziet staan. Het water wordt geflankeerd door hoog riet en aan de andere kant bevindt zich een weg. Kijk links en je ziet uitgestrekte velden hier in het Reitdiepgebied. Op den duur buigt het fietspad van het water weg en arriveer je in het streekje Schapehals waar enkele boerderijen staan en waar velden met schapen, akkers en een binnendijk te zien zijn. Schapehals loopt over in Schaphalsterzijl waar je over een brug loopt, een sluis ziet, evenals de sluiswachterswoning en het gemaal. Vanaf deze plek kun je ook een tochtje maken (niet in de koudere maanden) met de Reitdiepveer, de veerpont die je naar Aduarderzijl brengt, een eindje verder zuidwaarts langs het Reitdiep. Dat is uiteraard vooral handig wanneer je daar de wandel of fietstocht wilt vervolgen. Wij gaan echter lopend naar het dorpje Schouwerzijl. Dat traject gaat over een verhoogde weg waar je mooi uitzicht hebt. Eenmaal in Schouwerzijl ga je gelijk rechtsaf, de weg in naar het wierdedorpje (gehucht) Groot Maarslag. Dat bestaat uit enkele boerderijen rondom de wierde. Daar bevinden zich ook wijnranken. Loop rechtdoor, naar beneden de wierde af en ga nog eens rechtdoor. Mocht het land nat zijn, blijf dan gewoon op de weg lopen helemaal tot aan Mensingeweer. Is het land droog of in dit geval bevroren? Ga dan dus rechtdoor het onverharde pad op naar Klein Maarslag. Dat is het lijkenlaantje, zo geheten omdat het leidt naar de historische begraafplaats van Klein Maarslag, een gehucht bestaande uit een paar boerderijen. Aan het einde van het lijkenlaantje, ga linksaf en loop de weg af. Je komt uit bij het kerkhof. Ga rechts bij de bewegwijzering naast het huis langs. Je komt nu bij de korte, onverharde veldweg naar Bos Abelstok.

Bos Abelstok is een klein bos op het grensvlak van de cultuurlandschappen het Hogeland en de Marne. Ooit zat hier een kweker en legde er een fruitboomgaard aan. Die kweker is er al lang niet meer maar de inmiddels verwilderde fruitbomen zijn er nog. Het bos kan behoorlijk drassig zijn maar daar had ik nu geen last van. Je kunt paden in drie richtingen volgen, namelijk naar links, rechts en rechtdoor. Ik koos de laatste optie, de snelste route. Het bos is compact dus je bent er zo weer uit. Als je er uit loopt, ga je onder een brug door en ga je rechts langs Gemaal Abelstok richting Mensingeweer. Links in de verte zie je het dorp Eenrum. Mensingeweer heeft twee blikvangers, namelijk het witte middeleeuwse kerkje en de 19e eeuwse molen, fraai gesitueerd langs het water en bij het bruggtje. We zijn nu weer op het Pieterpad aanbeland. Vanaf dit punt kun je de weg naar Winsum vervolgen, nog een km of 5 a 6. Onderweg heb je met name rechts weids uitzicht op akkerland en later velden waar mogelijk schapen grazen. Ik kwam er een paar tegen. Daarna arriveer je in het gehucht Maarhuizen. Daar in Maarhuizen kun je over het landgoed van de Enne Jans Heerd wandelen. Ik koos voor het onverharde traject rechts van de boerderij, over het grasveld. Je kunt ook links van de heerd over het stenen paadje, langs het oude kerkhof en daarna rechts het onverharde pad op. Blijf rechtdoor lopen totdat je bij een bruggetje komt. Dat is een nieuw bruggetje, de Nieuwe Maarhuistertil. Loop vanaf het bruggetje rechtdoor en als je helemaal op het eind van de weg bent en rechts kijkt, dan zie je de Batenborg. Dat is een monumentale boerderij, tevens prachtige b&b (zie vierde tabblad). Als je daar overnacht, ga rechts. Zo niet, ga links en wandel Winsum in.

* Kijk hier voor een wandelroute via Aduarderzijl

Op de website staat ook een wandelroute die in grote mate overeenkomt met dit rondje. Die is in mei het jaar daarvoor opgenomen.

Rondje Winsum - Winsum via Schaphalsterzijl

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is grotendeels per fiets af te leggen. U dient dan de onverharde paden rondom en vanuit Groot -en Klein Maarslag te vermijden. In dat geval volgt u de groene stippellijn op de kaart (volgende tabblad).

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Winsum - Winsum (16,5 kilometer)

kaart wandelroute van Winsum naar Winsum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Winsum (Groningen) via de dorpen en gehuchten Schaphalsterzijl, Schouwerzijl, Groot Maarslag, Klein Maarslag, Mensingeweer en Maarhuizen telt ongeveer 16,5 kilometer. De route gaat over fiets/wandelpaden, rustige wegen en ook onverharde wandelpaden of veldwegen. Als u de onverharde paden wilt vermijden (omdat het nat is), volg dan de groene stippellijn. De route wordt zodoende ook een paar kilometer korter.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Winsum

Trein: het dorp Winsum is prima per openbaar vervoer te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Roodeschool. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar bijvoorbeeld de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven.

Bus: ook rijden er bussen (Qbuzz) naar en van Winsum:

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via (oa.) Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Hoorn en Leens. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.

Lijn 68: Winsum - Hornhuizen via (oa.) Westernieland, Pieterburen en Kloosterburen. Rijdt een klein aantal keren per dag, één keer per twee uur.

Lijn 36: Winsum - Oldehove via Garnwerd, Feerwerd, Ezinge en Saaksum. Er wordt overwegend gereden met een 8 personenbusje. Rijdt één keer per uur, niet op zaterdag en zondag.

Lijn 163: Groningen - Lauwersoog (en de veerboot naar Schiermonnikoog) via Adorp, Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Leens en Ulrum. Rijdt een klein aantal keren per dag met tussenpozen van 3 uur.