Wandelroute: de Onlanden en groen Groningen (18 km)

Het natuurgebied de Onlanden aan de rand van Groningen Het natuurgebied de Onlanden in Eelderwolde, zicht op Groningen Uitkijktoren in de natuur van de Onlanden bij Groningen Exmoor pony's in de Onlanden, natuurgebied bij Groningen Fietspad met bloemen in de bermen in de Onlanden, Eelderwolde Bos bij de Hoornse Plas in Groningen Water van de Hoornsepasen Hoornsemeer in Groningen Volkstuinen van Piccardthof in Groningen Wandelpad door het Piccardthof in Groningen Stadsparkpaviljoen en de Gasunie gebouw in Groningen Heemtuin in het Stadspark van Groningen Brug, bos en water in het stadspark van Groningen Zuiderhaven en roeivereniging in de stad Groningen Visserbrug en Hoge der A in de stad Groningen Noorderhaven in de stad Groningen Noorderplantsoen in de stad Groningen

Verslag van de route | dinsdag 4 augustus 2020

Natuurgebied van de Onlanden, Natuurmonumenten in Groningen

Dit is een wandelroute van 18 kilometer door natuur en groene parklandschappen in Groningen. Het startpunt ligt even buiten de stad, in het dorp Eelderwolde. Dat is ook net over de provinciegrens in Drenthe. Het eindpunt is het Noorderplantsoen in de stad Groningen. Om op het beginpunt te geraken neem je de bus, namelijk lijn 9 richting De Punt. Je kunt onder andere opstappen bij Station Noord, de Westerhaven, het Zuiderdiep en het Hoofdstation. Je stapt uit bij halte Elsborgpad in Eelderwolde. De wandeling gaat door de natuur van de Onlanden, vervolgens langs de Hoornseplas, door het Piccardthof, door het Stadspark, langs de Zuiderhaven, de Aa en de Noorderhaven naar het Noorderplantsoen. Kortom: een wandelroute door groen Groningen en een stukje Drenthe dus.

De route: vanaf de bushalte Elsborgpad in Eelderwolde neem je het wandelpad in westelijke richting, sla daarna gelijk rechtsaf en vervolgens gelijk links. Vanaf dat punt is het een kwestie van een stuk rechtdoor wandelen. Je komt bij een bruggetje uit met pal daarachter de Onlanderij. Dat gebouw doet onder andere dienst als café en als startpunt voor excursies van Natuurmonumenten door de Onlanden. Onze route gaat door de Onlanden, een gebied met ruige hooilanden, moerasbos en locatie waar overtollig water in de regio wordt opgevangen. Een waterberging dus. Het waterrijke gebied is een habitat voor vogels en ook leven er otters en grazen er exmoorpony's in de velden. Wandel voorbij de Onlanderij, dat kan over het overharde pad naast het fietspad. Bij de kruising sla je linksaf, de weg op. Dat is een rustige weg die je gewoon blijft volgen totdat je niet meer verder kunt. Onderweg zie je links het waterrijke deel van het gebied en op den duur rechts een enorme uitkijktoren met daar vlakbij een groep exmoorpony's. Ik heb de toren niet beklommen maar dat kan wel. Je komt er door een pad te volgen door het weiland.

Uiteindelijk ga je bij de volgende kruising naar links. Vervolgens ga je vlak na het bruggetje nog eens linksaf. Je kunt dan kiezen om het fietspad te volgen aan de rechter kant van het smalle water (Omgelegde Eelderdiep) of het onverharde pad aan de linkerkant. Met goed weer zou mijn advies zijn het linker pad, dat is toch altijd wat leuker en ook zeker rustiger. Zoals je op de foto's kunt zien heb ik een deel onverhard en een deel verhard gelopen. Als je dichtbij Eelderwolde komt en het rondje Onlanden er dus bijna op zit, dan merk je dat de bermen langs de paden vol staan met mooie bloemen. Op het moment dat de bebouwing begint ga je direct rechtsaf. Je komt vervolgens bij een weg waar je onderdoor gaat over het fietspad. Je gaat dan licht heuvelop door een bospaadje en als je daarna de eerste links neemt dan wandel je op de Hoornseplas af. Volg vanaf dat moment het pad langs de westelijke oever. Onderweg is er mooi uitzicht over het water en de bebouwing in dit deel van Groningen. Op den duur loop je bij de kiosk het strandje af richting een kleine rotonde en daar blijf je rechtdoor lopen. Dat traject gaat wederom langs het water, nu van het Hoornsemeer.

Als het water ophoudt dan ga je linksaf en kom je uiteindelijk uit bij het Martini Ziekenhuis. Als snel ga je daar links en loop je een klein stukje over een bedrijventerrein naar de Piccardthofplas. Ga bij het water rechtsaf en je vindt al snel aan je linker hand de ingang tot het Piccardthof. Dat is een zeer fraai volkstuincomplex. Er staan leuke huisjes, weelderige tuintjes en mooie met bloemen geflankeerde fiets/wandelpaden. Ik heb tijdens de wandeling lang niet alle paden op het terrein bewandeld maar dat is dus wel mogelijk. Het Piccardthof is overdag voor wandelaars en fietsers geopend van 8.00 uur tot zonsondergang. De noordelijke uitgang van het complex ligt in het noordwesten. Als je daar uitwandelt en de tunnel doorgaat dan ben je gearriveerd in het volgende groene stukje Groningen en dat is het grote stadspark. Daar zijn brede wegen voor auto's en fietsers maar ook smalle paden voor wandelaars. Je kunt je eigen route door het bosrijke landschapspark bepalen maar enige planning is wel nodig. Het is vrij uitgebreid. Ik koos er voor een pad te kiezen langs het water zodat je fraai uitzicht hebt op het stadsparkpaviljoen waar nu een Chinees restaurant zit met daarachter het iconische gebouw van de Gasunie. Daarna vervolgde ik mijn weg naar de noordwestelijke uithoek om de smalle paadjes te volgen door de Heemtuin, de ecologische tuin van het park. Daarna oostwaarts om het park uit te wandelen. Bekijk de kaart voor de route en zie ook welke andere paden je kunt bewandelen.

Ik verliet het stadspark in het noordoosten en daar steek je al snel de provinciale weg over en ga je linksaf het spoor over. Daarna gelijk weer rechtsaf en bij de Niemeyer fabriek links. Daarna rechtsaf door een smaller straatje, langs het Sluiskantoor naar de Noorderhaven. Wandel in noordwaartse richting langs het water. Je passeert drie bruggen waarvan met name het gedeelte tussen de laatste twee zeer fraai is. Dat is namelijk het traject langs het Lage der Aa waarbij je zicht hebt op de monumentale huizen en pakhuizen aan het Hoge der Aa, één van de meest pittoreske locaties in de stad Groningen. Steek de Visserbrug in oostelijke richting over en ga gelijk links. Die weg voert je rechts de bocht om langs de Noorderhaven, ook een plek met monumentale pakhuizen. Dit is overigens de laatste vrijhaven van Nederland. Steek de eerste brug aan je linker zijde over en ga direct weer links. Zodoende wandel je naar het volgende Groningse park, namelijk het wat kleinere maar fraaie Noorderplantsoen. Bij de prachtige vijver in het hart van het park staat ook een gezellig café-restaurant met terras, genaamd Zondag. Daar eindigt de wandeling van vandaag. Vanaf hier kun je naar de nagijgelegen binnenstad wandelen of naar Station Noord om de trein te pakken mocht dat nodig zijn.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is grotendeels per fiets af te leggen. In de Onlanden kies je simpelweg steeds het fietspad. De route langs de westoever van de Hoornseplas is alleen om te wandelen. Voor dat traject zijn twee alternatieven. 1: het fietspad pal ten westen van de Hoornseplas (dus niet langs het water) en 2: het pad over de Nijdam, de dam die de Hoornseplas afsluit van het Hoornsemeer. In dat geval rijd je rechts om de plas heen. Bekijk de kaart en kijk naar de blauwe stippellijntjes, dat zijn de fietspaden. De rode stippellijntjes zijn de wandelpaden. In het stadspark kan wel gefietst worden maar dan moet je op de brede Paviljoenlaan en vervolgens de Concourslaan blijven. De smalle paadjes zijn niet bedoeld om op te fietsen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: de Onlanden en groen Groningen (18 kilometer)

kaart wandelroute van de Onlanden naar de stad Groningen, Nederland

Deze wandelroute tussen Eelderwolde en de stad Groningen telt ongeveer 18 kilometer. Het begint met een rondje van ongeveer 7 kilometer door natuurgebied de Onlanden alvorens noordwaarts door de groene delen van de stad te trekken. De route gaat voornamelijk over rustige paden waarvan een deel onverhard. Verharde alternatieven zijn ook telkens aanwezig.

De route is uiteraard ook op verschillende punten in te korten door ergens op de bus te stappen. Zo kun je bijvoorbeeld alleen het rondje door de Onlanden maken (ongeveer 7 kilometer) en dan de bus terug nemen. Daarnaast kun je bij bijvoorbeeld de Hoornseplas, vlakbij het Piccardthof en vlakbij het Stadspark een bus naar het centrum of hoofdstation pakken.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met de bus naar startpunt Eelderwolde

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) tussen Groningen en Eelderwolde:

Lijn 9: Station Noord (Groningen) - De Punt via oa. Westerhaven, Zuiderdiep, Hoofdstation, Martini Ziekenhuis, Hoornseplas, Eelderwolde, Paterswolde, Eelde en Eelde Airport. Rijdt twee keer per uur. Om deze route te starten stap je uit bij bushalte Elsborgpad in Eelderwolde. Dat is (vanuit Groningen) de halte na Hoornseplas.